sunnuntai 22. huhtikuuta 2007

Opetus 9: Kerralla tuskin tulee valmista

Ainakin minulle tämä oli itsestäänselvyys, mutta se kuinka monta kertaa olen käynyt ja kahlannut koodin läpi on ollut taas yllätys. Mikäli päätät ohjelmoida samassa moodissa mitä minä olen tehnyt, kannattaa varautua siihen, että kirjoitat saman koodin monta kertaa.

Valmistaudu koodaamaan samat toiminnallisuudet useampaan kertaan.


Välillä on koodia siirretty pääohjelmasta funktiohin, ja sitten taas takaisin. Tämän voi mahdollisesti välttääkin, mutta väitän, että se onnistuu vain joko

  • Huolellisella ja perinpohjaisella suunnittelulla

  • Pitkällä kokemuksella

  • tai näiden yhdistelmällä

Uudelleen koodaamisessa ei ole mitään vikaa - joka iteraatiolla koodin laatu luultavasti paranee ja luotettavuus kasvaa. Mutta tähän kuluu aikaa yllättävän paljon. Aina kun koodiin kosketaan, kannattaa se testata jollain tasolla. Jos et testaa, voi tulla odottamattomia yllätyksiä.

Kuinka ollakkaan, olin edellisellä kerralla koodia siivotessani onnistunut rikkomaan kuvan lisäys ominaisuuden.


Itselle kävi mm. siten, että ihmettelin miksei rekisteröityneet käyttäjät lisänneet kuvia. (no ihmettelen sitä välillä vieläkin, mutta se on hieman off-topic). Jonkin aikaa ihmeteltyäni, päätin varmistaa, että toiminnallisuus yhä toimii. Kuinka ollakkaan, olin edellisellä kerralla koodia "siivotessani" onnistunut rikkomaan kuvan lisäys ominaisuuden. Ei ihme, ettei kuvia tullut.

Opetus on siis se, että varaudu siihen, että samaa ohjelmakoodia pitää kirjoittaa useampaan kertaan.

Ei kommentteja: