lauantai 21. huhtikuuta 2007

Opetus 2: Kilpailijoiden arviointi

Kuten sanottua, ei olemassaolevat palvelut tarkoita sitä, että niitä vastaan ei kannattaisi / voisi kilpailla. Mutta se tarkoittaa ehdottomasti sitä, että sinun pitää tuntea kilpailijoidesi palvelut ja niiden vahvuudet. Lähtemällä tekemään tismalleen samaa mitä he jo tekevät - on lähes varma palveluitsemurha.

Arvioi mitä ominaisuuksia kilpailijasi tarjoavat, kenelle ne on tarkoitettu, miten hyvin ne täyttävät tarpeen mitä varten ne on luotu. Arvioi niiden vahvuudet JA heikkoudet. Heikkoudet ovat sinulle tärkeitä, koska se on se juuri se mitä sinä voit omassa palvelussasi hyödyntää.

Tässä www.mutteri.com:in kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia oman arvioini perusteella:
Huuto.net
Vahvuudet: Suosittu ja vakiintunut, luotettava, toimiva nippu toiminnallisuuksia, Suosittu (tämä on niin suuri vahvuus, että se kannattaa mainita kaksi kertaa :), ilmaiset perustoiminnallisuudet.
Heikkoudet: Käytettävyys, design (vuodelta 2000 - eli auttamatta vanha), kyse on huutokaupasta - eikä siten sovellu kaikkeen myymiseen, heikko haku, jäykkä luokittelu, rajoitettu ilmoitusaika (2 viikkoa?)
Puutteet: rss syötteet, ilmoitusten massalataus

keltainenporssi.fi
Vahvuudet: suhteellisen suosittu, painettu lehti, verrattain toimiva järjestelmä, Ilmoita ilmaiseksi.
Heikkoudet: ansaintamalli (internet palveluiden odotetaan olevan pääsääntöisesti ilmaisia), web palvelu lehden varjossa

uutisryhmät
Vahvuudet: täysin vapaa tapa ilmoittaa
Heikkoudet: organisoimaton (ei luokkia), kohderyhmä enemmänkin nörtit/tietokoneharrastajat

tuntemattomat kirpputorit tms
Vahvuudet: innovatiivisia?,
Heikkoudet: haastajia kuten mutteri.com, useissa design ja käytettävyys erittäin heikkoja, tuntemattomia ja useimmiten rajalliset resurssit (kuten mutteri.comissakin).

Lisäksi huomiona sellainen, että myyntipalstat ja kirpputorit ovat hyvin hajaantuneita - usein erityisalueiden sivustoilla on omat myyntipalstat ja ilmoituspalstat - mutta niiden käyttäjäpiiri on usein pieni, ja niiden löydettävyys on heikko (mistä sinä etsisit vaikka arvokelloja käytettynä?)

Tämä arvion perusteella lähdin suunnittelemaan mutteri.com:ia siten, että sen kilpailuvaltteja olisivat: ilmaisuus käyttäjille, korkea käytettävyys, tyylikäs ja toimiva design, joustava luokittelu, myyjän ehdoilla (teoriani mukaan myyjät tuovat mukanaan ostajat), ilmoitusten voimassaoloaika vapaa.

Ei kommentteja: