sunnuntai 22. huhtikuuta 2007

Myydään: tuntematon kirpputori

Kuten jossain vaiheessa tuli esiin, jos haluat ansaita (edes jotain) palvelullasi, kannattaa rakentaa liiketoimintasuunnitelma. Tähän taiteenlajiin löytyy tietoa useista eri lähteistä. Ja jos havittelet riskirahaa hankkeesi kehittämiseksi, on raudanluja liiketoimintasuunnitelma yksi perusedellytyksistä. Minulla ei ole riskirahan haalimisesta kokemusta, joten jätän sen kommentoinnin ja selvittämisen muille; ainakin toistaiseksi.

Vaikka et kaipaisi ulkopuolista rahoitusta palvelusi kehittämiseen, on ihan aiheellista miettiä ja arvioida edellytyksiä rahan ansaitsemiselle. Kannattaa miettiä avoimin mielin minkälaisia tapoja sinulla voisi olla ansaita. Alla muutamia mitkä ovat mahdollisesti käväisseet mielessäsi:


  • Mainostila. Tämä on näinä Googlen kulta-aikoina varmasti ensimmäinen mieleentuleva ansaintamalli. Googlen Adsense:n hyödyntäminen on tehty sivuston ylläpitäjälle erinomaisen helpoksi, joten tämä kannattaa ottaa vakavasti huomioon. Mutta Google ei tietenkään ole alansa ainoa toimija: Tradedoubler on tarjonnut mainostilan välityspalveluita jo pitkään, ja sitä näkee aika paljon sivustoilla käytettävän. Yahoo ja MSN haluavat haastaa Googlen, joten heillä on tietenkin omat mainosohjelmansa. Ja mikäänhän ei estä sinua myymästä suoraan mainostilaa halukkaille mainostajille.

  • Jäsenyysmaksut. Kannattaa harkita onko sinun tarjoamasi palvelu niin elinvoimainen ja addiktiivinen, että ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä, että pääsevät tarjoamaasi sisältöä lukemaan. Esimerkiksi Keltainenporssi.fi toimii tämäntyylisellä periaatteella. Tosin keltaisenpörssin varsinainen liiketoiminta lienee painetun lehden myymisessä.

  • Lisäpalvelut. Ehkä voisit tarjota osan toiminnallisuuksista ilmaiseksi mutta lisäarvopalveluiden käytöstä pitäisi maksaa. Huuto.net tarjoaa jonkinverran maksullisia lisäarvopalveluita - kuten tunnistuspalvelu, näyteikkunat, jne.
  • Tai ehkä Google ostaa palvelusi. Onhan joillekin yrityksille käynyt jopa niin. Mutta kannattaa tehdä hieman laajempi (kansainvälinen) kilpailijatutkimus, ennen kuin lähtee palvelua pystyttämään ostetuksi tuleminen mielessä. Tietääkseni Google ei ole vielä suomalaisia yrityksiä ostanut. Mahtaakohan sinulla olla sellaista pääomaa, minkä hankkiminen on helpointa ja halvinta ostamalla sinun palvelusi? Ellei sinulla ole asiakkaita, ei kukaan halua palveluasi ostaa. Miksi haluaisi?
www.mutteri.com siis perustuu puhtaasti harrastuneisuuteen ja mainostuloihin. Ennen kuin aloitin mutteri.com:in ei minulla ollut mitään aavistusta siitä kuinka paljon internet mainonnalla voisi tienata ja mitä esimerkiksi yksi klikkaus maksaa. Tästä kun koittaa tietoa etsiä ei sitä tahdo löytää. Kotimaisesta optimointifoorumista voi koittaa kaivaa jotain vihjeitä mistä rahoista puhutaan. Selvitystyötä ei helpota se, että Google ei suhtaudu kovin positiivisesti mainoksien maksuista puhumiseen.

Mainostulojen kannalta arvokkaita sivulatauksia ovat sellaiset, missä käyttäjä löytää sivultasi sen mitä hän etsii. Spammin perässä sivuillesi eksyvät tuskin klikkailevat mainoksiasi.

Paljastamatta kenenkään liiketoiminnan suuria salaisuuksia voisin kuitenkin antaa seuraavat arviointia helpottavat määreet:
  • Noin 5% sivulatauksista johtaa mainoslinkin klikkaamiseen. HUOM: tämä riippuu tietenkin myös siitä millaista sisältöä tarjoat, miten olet mainokset sijoittanut ja kuinka paljon sivullasi on mainoksia
  • Jokainen klikkaus "tuottaa" ehkä 10 senttiä, tai ehkä 5 senttiä
Triviaali laskutoimitus antaisi arvion: Jokainen 1000 sivulatausta tuottaa sinulle jotain 2.5 USD:n ja 5 USD:n välillä. Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että tuhat arvokasta sivulatausta (siis sellaista, missä käyttäjä oikeasti löytää sivultasi sen mitä hän etsii) on työn, työn ja työn takana.

Ei kommentteja: