lauantai 21. huhtikuuta 2007

Opetus 3: Liiketoimintamalli

Tavoitteestasi riippuen on tärkeätä miettiä miten palvelu tuottaa. Se on varmaa, että kuluja palvelun pystyttämisestä symtyy. Itselläni oli ensisijainen tavoite luoda järjestelmä jolla minä saisin myytyä omia tavaroitani. Uskoin, että jos minä pystyn sitä käyttämään, niin kyllä pystyy muutkin (tämä oli/on virheolettamus). Mutta olennaista tässä on se, että en lähtenyt luomaan www.mutteri.com:ia rikastuminen mielessä. Tavoitteeni oli tehdä palvelu ensisijaisesti itselleni ja halvalla. Toissijainen tavoitteeni oli, että palvelu tuottaisi sen verran, että saisin tuloilla katettua kiinteät kustannukseni (eli palveluntarjoajan vuosittaisen laskun). Ja vasta kolmantena tavoitteena (tai haaveena) oli se, että homma lähtee lentämään tavalla, että www.mutteri.com elättää minut.

Jos palvelun tuotto on sinulle tärkeää, suunnittele liiketoimintamallisi huolella. Aiheesta löytyy varmasti paljon tietoa webistä, ja aiheesta on tehty paljon kirjoja - itse luin mm. McKinseyn kustantaman helppolukuisen kirjan kasvuyrityksen perustamisesta.

Harrastelijallekin tärkeitä aiheita ovat kuitenkin:
- toiminnan kulut (kuinka paljon järjestelmän kustannukset ovat)
- kuinka paljon sinulla on aikaa järjestelmän kehittämiseen
- miten palvelu tuottaa rahaa? (mainokset, jäsenyysmaksut, maksulliset lisäpalvelut,...)
- kuinka paljon voit / olet valmis sijoittamaan mainostamiseen [eli oman palvelun brandin luomiseen]
- jne

www.mutteri.com tapauksessa
- kulut ovat pienet ja kiinteät (hosting palvelun kustannukset)
- omaa aikaa tämä vie PALJON
- tuloja vain mainostamisesta
- brandin luominen ja tunnettavuutta tavoittelen hakukoneiden kautta (siitä lisää myöhemmin)
- en ole mainostanut vielä palvelua lainkaan - mutta suunnitelmissa on käyttää esim. googlen adwords:iä.

Älä lopeta päivätyötäsi ennenkuin palvelu todella tuottaa rahaa! Ja mielellään on tuottanut sitä jo pidemmän aikaa - enemmän kuin sinä tarvitset.

Ei kommentteja: