lauantai 21. huhtikuuta 2007

Opetus 1: Taustatutkimus

Ei kannata ruveta tekemään kovinkaan suuria suunnitelmia ellei tiedä millainen tarjonta ideasi kohdealueella on jo tällä hetkellä. Vaikka ideasi tuntuisi kuinka originaalilta, kannattaa tehdä taustatutkimus ja kartoitus siitä mitä on jo tarjolla. Joku viisas (en tiedä kuka, mutta eräs ystäväni muistuttaa tästä jatkuvasti) on sanonut, että oli ideasi kuinka hyvä ja originaali tahansa, on jossain päin maailmaa jo ainakin kolme muuta jotka ovat ajatelleet samaa. Ja on hyvin luultavaa, että joku on jo tehnytkin sen.

Kilpailu- ja markkinatilanteen pohjalta on helpompi päättää kannattaako omaa aikaansa kuluttaa kyseisen idean implementointiin vai ei. Se, että vastaavia paluita on jo olemassa ei tarkoita sitä, että palvelua ei kannata pystyttää. Ainahan sinä voit tehdä sen paremmin kuin muut. Mutta ole realisti - olemassa olevan, suositun palvelun lyöminen on erittäin haastavaa ja viedä aikaa sekä resursseja mahdollisesti enemmän kuin sinulla on käytössä. Mikäli olemassa olevat palvelut ovat pieniä, tuntemattomia ja/tai ominaisuuksiltaan vaatimattomia, voi markkinoille tunkeutuminen olla mahdollista pienelläkin työmäärällä. Mutta Älä aliarvioi kilpailijoitasi.

www.mutteri.com:in kilpalutilanne oli:
Tunnettuja / suosittuja ovat:
huuto.net, uutisryhmät kuten sfnet.tori.myydaan, oikotie, nettiauto, keltainenpörssi, palsta, ...
Tuntemattomampia:
web.fi, verkkokirppis.fi, www.ostajamyy.com, ja niin edelleen.

Eli haastettavia palveluita oli enemmän kuin tarpeeksi. Ja koska minulla on aiheettoman kova usko itseeni, päätin lähteä silti haastamaan...

Ei kommentteja: