torstai 11. lokakuuta 2007

Internet mainonnan onni ja autuus - ja muutakin rätinää

Internet mainonnasta
Olen tainnut (muistaakseni) valittaa jo aikaisemmin internet mainostamisen paradoksista - minä mainostilan vuokraajana (eli saitin omistajana) annan osia omasta sivustostani mainostajien käyttöön. Koska sivustoni on myyntipaikka, missä käyttäjät myyvät omia tuotteitaan, on hieman paradoksaalista, että koko sivuston idea on, että ammattimaiset tavaranmyyjät laittavat mainoksia kilpalijoidensa ilmoituksien lomaan. Olen pyrkinyt hillitsemään tätä ongelmaa sillä, että rekisteröityneiden käyttäjien ilmoitusten sivulle ei tule mainoksia. Toivottavasti tämä palvelee tarkoitustaan - ja kannustaa käyttäjiä rekisteröitymään.

Olen viime aikoina, mitä työkiireiltäni olen ehtinyt, seurannut sivustolla olevia mainoksia. On huvittavaa ja surullistakin, että suurin osa www.mutteri.com -etusivun mainoksista on itse kauppapaikan kilpailijoiden mainoksia: on huuto.net, autotalli.com, on24.fi ja postimyyntiyrityksiä. Eli todellisuudessa palvelun etusivu sisältää listan linkkejä joiden tarkoitus on "varastaa" käyttäjiä itse palvelulta ja viedä heidät kilpailijoiden kauppapaikoille. Tämä on tietenkin ongelma mitä ei esiintyisi jos palvelussa ei olisi lainkaan mainoksia, mutta kun järjestelmän tarkoitus on tarjota käyttäjille ilmainen kauppapaikka, on mainokset melkeinpä ainoa tapa saada korvausta järjestelmän kehittämisestä ja ylläpidosta. Onneksi se ei ole kallista, paitsi ehkä oma vapaa-aika jota tuntuu kuluvan.
...ja sitten se rätinä
Toinen syksyn mukanaan tuoma huomio on, että palvelun käyttöaste on kasvu-uralla. Se on tietenkin kannustavaa. Syys-Lokakuussa päivittäisiä kävijöitä on jo yli sata. Se on tietenkin kaukana kotimaisen webin suosituimmista sivustoista, mutta kyllä jo kolminumeroiset päivittäiset kävijämäärät kannustavat jatkamaan. Mainostulot ovat pysyneet kaksinumeroisina kuukausitasolla - eli rikastumiseen on vielä piiiitkä matka :D

Marraskuussa ajattelin kokeilla googlen adwordsin tehoa kävijämääriin ja mainostuloihin. Tavoitteena on kirjailla blogiin pari riviä aiheesta kunhan vain saan homman pyörimään.

Sitä odotellessa, jos SINULLA on hyviä (ja halpoja) ideoita miten mutteri.com:in tunnettavuutta saa parannettua, niin ei muuta kuin replyjä tähän postaukseen.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moi,

minusta kannattaisi kehittää mutteri.com ensin ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään huippuunsa, sitten vasta panostaa enemmän mainontaan ja markkinointiin.

Tässä joitakin pikku vinkkejä:

- lisää enemmän valkoista tyhjää tilaa designiin (nyt on vähän liian täyteen ahdettua)
- sorttaukset ajaxilla
- älä anna kuvan sotkea ylänavigaatiota
- jos on varaa, osta layout graafisesti ja käytettävyysasioissa kokeneeelta web-suunnittelijalta.

Jos haluat kehittää ultimaattisen nettikirpputorin, tee vertikaalinen hakemisto/hakukone, jossa on omien ilmoitusten lisäksi muista palveluista aggregoidut otteet + linkit ilmoituksiin.

atammin kirjoitti...

Ehdottomasti järkeviä ehdotuksia ja noin ensilukemalta ihan toteutuskelpoisia. Layoutien suhteen on minulla ollut jo jonkin aikaa suunnitelmia hyödyntää alueen osaamista. Tämänhetken layout on jo toinen versio, mutta myös tämä on kotoisin omasta kynästäni. Ja kyllä tuo noin perusfiilikseltä muistuttaa enemmän vuosituhannenvaihteen internetiä kuin web 2.0:aa. Ajaxia olen miettinut jo aikaisemminkin, mutta en ole kovin luonnolista paikkaa sille keksinyt. Aikaisemman ajatukset ovat olleet enemmänkin lomkakkeen validoinnissa, sisäänkirjautumisessa ja vastaavissa. Tuo sorttausten toteuttaminen ajaxilla pitäisi olla verrattain triviaali tehtävä, joten täytyy pistää mietintämyssyyn.

Kyllä uusiutuminen ja uusien ominaisuuksien lisääminen kuuluu palvelunkehtitykseen. Esim huuto.net on mielestäni lajissaan loistava, mutta elää vieläkin vuosituhannenvaihteen kulta-aikoja, niin ulkoasultaan kuin toiminnallisuuksiltaan.

Hyviä ideoita Arttu.