Tässä päivänä eräänä keskustelin ystäväni kanssa web 2.0:sta ja siitä miltä Suomen web 2.0 oikein näyttää. Molemmat koimme (tosin pelkästään työntekijöinä) 2000 -luvun alun internet huuman. Molemmat olivat sitä mieltä, että me Suomessa olemme jääneet tässä web 2.0 ilmiöstä todella pahasti paitsioon. Väittäisin jopa, että meikäläinen ilmapiiri on merkittävästi sulkeutuneempi ja suvaitsemattomampi mitä se oli 2000 luvun alussa. En tarkoita, että kaikilla pitäisi olla oma "Riot Entertainment" -firma, joka keskittyy vain rahan kuluttamiseen. Mutta jos miettii minkälaisia palveluita (kaupallisia tai yleishyödyllisiä) me suomalaiset olemme saaneet aikaan - on lista halvaannuttavan lyhyt.
Mitä sitten ensimmäisellä kierroksella tapahtui? Oli iobox, huuto.net, keltainen pörssi, wapit...
Mistä se sitten oikein kertoo, että meno ei ole samanlaista kuin 7 vuotta sitten? Varmaan kattavammankin listan saisi aikaan, mutta oma fiilikseni on:
- Jaiku, ehdottomasti kotimainen web 2.0 onnistuja.
- Habbo - joo, mutta taitaa olla enemmänkin ensimmäisen kuplan selviytyjiä, kuin web 2.0 ilmiö.
- muita... ? eipä juuri tule mieleen merkittäviä.
Mitä sitten ensimmäisellä kierroksella tapahtui? Oli iobox, huuto.net, keltainen pörssi, wapit...
Mistä se sitten oikein kertoo, että meno ei ole samanlaista kuin 7 vuotta sitten? Varmaan kattavammankin listan saisi aikaan, mutta oma fiilikseni on:
- Vaikka meillä on laajakaistoja enemmän kuin monissa muissa maissa, meikäläinen käyttö on silti erinomaisen perinteistä. Käydään lukemassa iltalehti, maksetaan laskuja ja tarkistetaan sääennusteet.
- Yleinen ilmapiiri (huolimatta yritysten hurjista tuloksista) on hieman rauhaton ja ehkä jopa lannistava.
- Verottaja ja sosiaaliturva pitää huolen siitä, että yrittäjiä ei pääse liiemmälti kertymään nurkkiin - jos yrität jotain, ja homma ei toimi, niin lainsuojattoman asemassa olet
- ja jos sitten yrität JA onnistut, niin verottaja pitää taas huolen siitä, että et pääse rikastumaan
- Verkostoituminen: todella tasokkaan palvelun tekeminen vaatii hyvän verkoston ja yhteen hiileen puhaltamista. Yksi ihminen ei pysty tekemään kaikkea - ei sitten millään.
4 kommenttia:
Vai onko kyse vain siitä, että olen nyt seitsemän vuotta vanhempi ja siksi tunnelma on erilainen...
Innovatiivisina ja suomalaisina verkkopalveluina voisi mainita myös esimerkiksi seuraavat: Igglo, sumpli.com, invoiced.org ja kotikokki.net. Sekä tietenkin erityisesti nuorison suosimat kuvagalleriayhteisöt.
Onko muuten aina niin tärkeää saada isoa nimeä verkkopalvelulle? Eikö juuri pirstoutuneisuus ole sitä nykyaikaa (ja erikoisaloista puhuttaessa vielä tavoiteltavaa sellaista)? Googlella voi tulla kuitenkin löydetyksi jos hakukoneoptimointi on hallussa.
Ei se iso nimi välttämättä ole tietenkään kaikki kaikessa. Mutta suosio on tärkeää, olkoon sitten vaikka vain harrastelijaporukassa. Nimi/käyttäjämassat tulevat tärkeiksi vasta sitten kun hommaa halutaan pyörittää ammattimaisesti / raha mielessä.
Koska mutteri.com pyörii ihan puhtaasti harrastelijapohjalta, on sen tämänhetkinen "suosio" riittävä motivoija. Alkuperäinen vahva motivaattori oli oppiminen.
Nuo muut 2.0 menestyjät olivat ihan hyviä huomioita, itsellekin tuli jälkikäteen mieleen mm. nuo kuvagalleriat.
Ehdottomasti web 2.0 kermaa www.suntuubi.com
Lähetä kommentti