lauantai 4. elokuuta 2007

Kupla 2.0

Tässä päivänä eräänä keskustelin ystäväni kanssa web 2.0:sta ja siitä miltä Suomen web 2.0 oikein näyttää. Molemmat koimme (tosin pelkästään työntekijöinä) 2000 -luvun alun internet huuman. Molemmat olivat sitä mieltä, että me Suomessa olemme jääneet tässä web 2.0 ilmiöstä todella pahasti paitsioon. Väittäisin jopa, että meikäläinen ilmapiiri on merkittävästi sulkeutuneempi ja suvaitsemattomampi mitä se oli 2000 luvun alussa. En tarkoita, että kaikilla pitäisi olla oma "Riot Entertainment" -firma, joka keskittyy vain rahan kuluttamiseen. Mutta jos miettii minkälaisia palveluita (kaupallisia tai yleishyödyllisiä) me suomalaiset olemme saaneet aikaan - on lista halvaannuttavan lyhyt.
  • Jaiku, ehdottomasti kotimainen web 2.0 onnistuja.
  • Habbo - joo, mutta taitaa olla enemmänkin ensimmäisen kuplan selviytyjiä, kuin web 2.0 ilmiö.
  • muita... ? eipä juuri tule mieleen merkittäviä.
Onhan meillä tietenkin joitain kotimaassa toimivia web 2.0 saitteja / ilmiöitä: blogilista.fi, kerro.fi, blogilista.fi, optimointi.com ja muutamia muita. Scene on pieni, ja tarjonta verrattain vaatimatonta (sori vaan kaikki jotka vääntää saittejaan yötä myöden, eikä saa nimeä aikaiseksi).

Mitä sitten ensimmäisellä kierroksella tapahtui? Oli iobox, huuto.net, keltainen pörssi, wapit...

Mistä se sitten oikein kertoo, että meno ei ole samanlaista kuin 7 vuotta sitten? Varmaan kattavammankin listan saisi aikaan, mutta oma fiilikseni on:
  • Vaikka meillä on laajakaistoja enemmän kuin monissa muissa maissa, meikäläinen käyttö on silti erinomaisen perinteistä. Käydään lukemassa iltalehti, maksetaan laskuja ja tarkistetaan sääennusteet.
  • Yleinen ilmapiiri (huolimatta yritysten hurjista tuloksista) on hieman rauhaton ja ehkä jopa lannistava.
  • Verottaja ja sosiaaliturva pitää huolen siitä, että yrittäjiä ei pääse liiemmälti kertymään nurkkiin - jos yrität jotain, ja homma ei toimi, niin lainsuojattoman asemassa olet
  • ja jos sitten yrität JA onnistut, niin verottaja pitää taas huolen siitä, että et pääse rikastumaan
  • Verkostoituminen: todella tasokkaan palvelun tekeminen vaatii hyvän verkoston ja yhteen hiileen puhaltamista. Yksi ihminen ei pysty tekemään kaikkea - ei sitten millään.
Valitettavasti tuntuu siltä, että olemme nyt (ja luultavasti jatkossa) internetin kehityksessä ja kehittämisessä matkustajan asemassa. Toivotaan, että olen väärässä...

4 kommenttia:

atammin kirjoitti...

Vai onko kyse vain siitä, että olen nyt seitsemän vuotta vanhempi ja siksi tunnelma on erilainen...

Anonyymi kirjoitti...

Innovatiivisina ja suomalaisina verkkopalveluina voisi mainita myös esimerkiksi seuraavat: Igglo, sumpli.com, invoiced.org ja kotikokki.net. Sekä tietenkin erityisesti nuorison suosimat kuvagalleriayhteisöt.

Onko muuten aina niin tärkeää saada isoa nimeä verkkopalvelulle? Eikö juuri pirstoutuneisuus ole sitä nykyaikaa (ja erikoisaloista puhuttaessa vielä tavoiteltavaa sellaista)? Googlella voi tulla kuitenkin löydetyksi jos hakukoneoptimointi on hallussa.

atammin kirjoitti...

Ei se iso nimi välttämättä ole tietenkään kaikki kaikessa. Mutta suosio on tärkeää, olkoon sitten vaikka vain harrastelijaporukassa. Nimi/käyttäjämassat tulevat tärkeiksi vasta sitten kun hommaa halutaan pyörittää ammattimaisesti / raha mielessä.

Koska mutteri.com pyörii ihan puhtaasti harrastelijapohjalta, on sen tämänhetkinen "suosio" riittävä motivoija. Alkuperäinen vahva motivaattori oli oppiminen.

Nuo muut 2.0 menestyjät olivat ihan hyviä huomioita, itsellekin tuli jälkikäteen mieleen mm. nuo kuvagalleriat.

Anonyymi kirjoitti...

Ehdottomasti web 2.0 kermaa www.suntuubi.com