tiistai 21. elokuuta 2007

Gorilla markkinointiosaston johdossa

Guerilla marketing - tästä mun on pitänyt kirjoittaa jo monta kertaa, mutta valitettavasti en ole ehtinyt perehtyä aiheeseen riittävästi. Olen luonteeltani enemmän koodaaja / kehittäjä kuin markkinoija, joten aikaa markkinoinnille tuntuu löytyvän huononlaisesti. Mutta vuoden aikana se on tullut selväksi, että homma ei lähde lentoon ilman markkinointia.

Kun palvelua pyörittää harrastelijapohjalta ja harrastelijabudjetilla, ei oikein viitsi ostaa koko sivun mainosta Hesarin kanteen - tai spottia mtv3:lta prime-timeen. Silti pitäisi pystyä markkinoimaan omaa saittiaan, sillä muuten ei käyttäjiä sivuille ilmesty. Tässä kohtaa tarvitaan vähän kekseliäisyyttä. Kysymys siis kuuluu: miten saada nimeä, sijoittamatta (suuria summia) rahaa markkinointiin ja julkisuuskampanjaan? Apuun rientää Jay Levinson (www.gmarketing.com) ja Guerilla - marketing. Guerilla marketing:in idea on käyttää sellaisia keinoja brandia tutuksi tekemiseksi mitkä eivät maksa paljoa, mutta minkä "return on investment" on korkea. Eli: ole kekseliäs, käytä omaa aikaasi järkevästi ja rakenna siten oma brandisi.

Tuo nyt oli niin epäselvää sössötystä, että listaanpa tähän muutamia Guerilla markkinoinnin keinoja (jotka ainakin minä olen mieltänyt Guerillaksi):
  • Osallistu olennaisiin keskustelukanaviin oman brandisi nimissä. Ole aktiivinen.
    Tässä muuten kannattaa olla myös varovainen - suoraa saittien markkinointia harvemmin katsotaan hyvällä - ja vaikutus voi olla jotain ihan muuta kuin olit ajatellut.
  • Search Engine Optimization (tästä saa olla eri mieltäkin)
  • Sähköposti signeeraukset (brandilläsi)
  • Halvat ja näkyvät tempaukset (esim: snoobi.fi palvelu pystytti kesällä Tampereen rantatien varteen suuren Suomen kartan missä luki snoobi.fi. Oli kampanja sen verran tehokas, että painelin webiin tarkistamaan mikä se seemmoinen snoobi.fi oikein on)
  • ristiinlinkitykset, bannerit, napit, etc.
  • Perusta oma blogi brandistasi (hehe... kuten tämä blogi)
Vaikka en itse juurikaan itse ole aiheeseen perehtynyt, suosittelen tutustumaan. Kun ryhdyn tekemään aktiivisempaa markkinointia, perehdyn asiaan tarkemmin - ja varmasti kirjoitan aiheesta lisää.

Ja viimeisenä vinkkinä: käypä katsomassa mitä Arttu puuhailee saitillaan nettibisnes.info. Törmäsin ao. saittiin yhden tämän blogin kommentin kautta, ja sisältö teki vaikutuksen. Suosittelen!

Ei kommentteja: