lauantai 1. maaliskuuta 2008

Tuliko online mainostamisen katto vastaan?

Viime päivinä on kuulunut kummia Googlen ihmemaasta. comScore -niminen markkina-analyysi yritys raportoi, että Googlen click-through tasot ovat laskeneet hieman tammikuussa. Pieni lasku ei tietenkään tarkoita vielä mitään, mutta useat analyytikot ovat pitäneet Googlea sateentekijänä, joka ei tee virheitä. On kuitenkin selvää, että mikään kasvu ei ole rajatonta. Myös Googlen kasvun rajat tulevat jonain päivänä vastaan. Siitä on vaikea sanoa, onko rajat tulleet vastaan jo nyt, vai onko kyseessä vain satunnainen vastoinkäyminen. Mutta markkinat reagoivat tähän voimakkaasti. Googlen osake tuli alas kymmeniä dollareita.

Itse muutama viikko sitten hehkutin kuinka loistava kuukausi tammikuu oli mutteri.com:ille ja palkkatieto.net:ille. Ja vaikka Googlelle tammikuu ei ilmeisestikään ollut erinomainen, oli se minun parille palvelulle ennätyksellinen.

Mutta sitten alkoikin tapahtua... tai tapahtuminen loppui kokonaan. Helmikuu onkin ollut mainostulojen kannalta lähes historiallisen huono. Mainostulot www.mutteri.com:issa putosivat 50% normaaleista viimeaikaisista kuukausista. Kävijämäärissä vastaavaa pudotusta ei ole havaittavissa - helmikuu on ollut aikaisempien kuukausien veroinen. palkkatieto.net:in suhteen minulla ei ole riittävän kattavaa historiaa, jotta johtopäätöksiä voisi vetää. Mutta kun katson mutteri.com:ia (ja palkkatieto.net:iä) voi huomata eCPM (effective cost-per-thousand expressions) luku on ollut helmikuussa historiallisen alhainen. eCPM on ollut mutteri.com:issa yli 4 USD viimeisen puolen vuoden ajan (viime marraskussa jäätiin noin 3.5 USD:hen). Helmikussa eCPM on ollut mutteri.comissa sekä palkkatieto.netissä vain hieman yli 2.5 USD.

Mitä tuo sitten tarkoittaa? Omat johtopäätökset ovat, että joko
  1. Googlen tarjoamat mainokset eivät ole helmikuussa olleet yhtä relevantteja sisältöön nähden tai houkuttelevia mitä ne ovat aikaisemmin olleet.
  2. tai internetin käyttäjät ovat kyllästyneet mainoksiin eivätkä enää klikkaa niitä tarkoituksella.
  3. tai mainosten klikkaamisesta maksettu keskimääräinen hinta on laskenut
Click-rate (napsautussuhde) lukua tarkastellessa voi havaita, että se on pudonnut sivustoillani tasaisesti noin 3.5%:sta helmikuun 2.0%:iin. Tämä viittaa vahvasti siihen, että mainoksia klikataan harvemmin kuin aikaisemmin.

Wired.com kirjoittaa, että comScoren raportoima click-through pudotus on ollut suunniteltua...uskokoon ken tahtoo. Mainostuloihin perustuvien sivustojen ylläpitäjät tuskin ilahtuvat tahallisista mainostulojen pudotuksista. Kannattaa pitää silmällä eCPM lukua säännöllisesti. Mikäli luku jää pudonnelle tasolle, lie syytä alkaa katsella muita mainosvälittäjiä.

Ei kommentteja: