keskiviikko 26. maaliskuuta 2008

Myspace, yourspace, facebook, linkedin - missa rahat?

Kyllä on hypeä riittänyt niin facebookista kuin myspacestakin. Kaikki haluavat tehdä sosiaalista mediaa. Facebookin vuosittaiset käyttäjämäärät näyttävät yli 500% kasvua - ja sama koskee myspacea. Suuret perinteisemmät softatalot kuolaavat uuden webin edessä - ja esim Microsoft maksoi hurjia summia saadakseen oikeuden välittää mainoksia Facebookiin. Microsoftin hinnan pohjalta Facebookin markkinarvoksi tuli useita miljardeja dollareita. En muista ulkoa kuinka paljon, mutta sen muistan, että facebookin arvo oli käsittämätön.

Toisaalta arvo on ymmärrettävissä, onhan viihdeteollisuus todella suuren rahan bisnestä. Ellei peräti maailman suurinta bisnestä. Mutta melko vähän on toistaiseksi on kiinnitetty huomiota näiden sosiaalisten verkkopalveluiden ansaintamalliin. Yleisesti on tyydytty toteamaan, että kävijät kyllä tuovat mukanaan rahaa tai rahastusmallin. Verkkomainosten muodossa näin on monelle pienemmälle tapahtunutkin. Mutta skeptikko miettii, että kuinkahan vahvalla pohjalla liiketoiminta on, jos se nojaa vain mainontaan... mitä jos Google ei jonain päivänä pärjäisikään niin hyvin? Mitä jos mainostajat alkavat laskea mainosrahojaan tarkemmin ja tulevat siihen tulokseen, että verkossa mainostaminen ei olekaan niin tehokasta kuin esim televisiossa tai radiossa tai ...?

Wired lehti nostaa kissaa pöydälle. Artikkelissa nostetaan esiin juuri sitä seikkaa, että näiden sosiaalisten palveluiden tähtien pitää alkaa pikkuhiljaa näyttämään jotain todellisiakin tuloja. Tuo tuottosarake kun on ollut palveluiden raportoimissa luvuissa yleensä lähellä nollaa.

Nyt onkin jännitävää seurata, joko talous on siinä pisteessä, että sijoittajat alkavat kyselemään tuottojen ja tuloksen perään.

Ei kommentteja: