keskiviikko 13. helmikuuta 2008

Vuoristorataa ylös alas

Tammikuun perusteella tohdin jo odottaa, että vierailijamäärät, ja mikä tärkeintä mainostulot, olisivat lähdössä nousuun. Tammikuu olikin ennätyskuukausi molemmilla mittareilla mitattuna. Mutta helmikuu toikin taas elämän realiteetit karulla tavalla esille. Vaikka nyt mainostuloja kerää kaksi saittia, ei kokonaistulot olekaan kasvaneet. Laskuakaan ei ole tapahtunut, vaan homma polkee paikallaan. Tietenkin se, että nyt saitteja on kaksi ja tulot ovat vakiot tarkoittaa, että esim mutteri.com tuottaa huonommin helmikuussa kuin aikaisempina kuukausina. Kävijämäärillä mitattuna päivittäisiä kävijöitä on yhä noin 100, joten sen suhteen voin olla yhä tyytyväinen, mutta ehkä mainokset eivät enää osukaan kohdalleen, tai sitten ne on sijoitettu huonosti.

Luin tänään mielenkiintoisen artikkelin tutkimuksesta missä kartoitettiin sitä millaiset ihmiset klikkaavat mainoksia. Jos ei artikkelia jaksa lukea kokonaan, niin lyhykäisyydessään asia on niin, että
  • kuusi prosenttia ihmisistä jotka klikkaavat mainoksia aiheuttaa 50% kaikista mainosten klikkailuista
  • tämä ryhmä on (amerikassa) keski-ikäistä ja tienaa alle 40 000 USD vuodessa.
  • nämä ihmiset todennäköisemmin eksyvät uhkapelisivuistoille tai työpaikkasivustoille kuin muut
  • he ostavat tavallista enemmän internetin kautta, mutta eivät niin paljoa kuin mainosten klikkaaminen antaisi ymmärtää
  • mainosten klikkailu ei edesauta brandiuskollisuutta
Mitä sitten? Tämä voi tarkoittaa sitä, että internetmainonnan kohdistaminen ei olekaan niin helppoa/ tehokasta kuin toivotaan. Mainosten hinnat (ja maksut) saattavat laskea, koska mainoksia mainoksia klikkaillaan paljon turhanpäiten - tai niitä klikkaavat ihmiset jotka eivät välttämättä ole mainoksen kohdeyleisössä. Internetmainonnan rooli saattaa laskea brandiaan rakentavien yritysten suunnitelmissa, ja jäädä lähinnä sekatavarakauppojen markkinointikeinoksi.

Ei kommentteja: