keskiviikko 13. helmikuuta 2008

Opetus 14: Loistava idea on perusedellytys

Olen miettinyt kuukausitolkulla tässäkin blogissa miten saisin kävijämäärät mutteri.com:issa ylös. Markkoimalla, parantamalla palvelun ominaisuuksia, tekemällä validia html:ää, markkinoimalla... Niin - kaikki nuo edelliset varmaan ovat tärkeitä työkaluja jotta mikään saitti nousisi suosituksi. Mutta ne tuskin ovat mitään taikatemppuja, joilla voisi korjata perusvirhettä - idean puutetta.

Tässä kohtaa minunkin on varmasti hyväksyttävä se tosiasia, että perusedellytys suositulle saitille on loistava idea. Siis jotain semmoista, mitä ei vielä ole tarjolla - mutta kuintenkin ihmiset palvelusta kuultuaan ymmärtävät heti tarvitsevansa sitä. Ja sen ei tarvitse olla monimutkainen idea - tai saitti. Yksinkertainen on parempi. Muistan aina kateuteni, kun luin web palvelusta (amerikassa tietenkin), joka oli ikäänkuin amazon.com:in kylkiäinen. Idea oli se, että amazon tarjoaa ostajilleen hintatakuun (heheheh tätä saa suomalaisiin online kauppohin odottaa): jos sama tuote on amazon.com:issa mynnissä halvemmalla ostohetkestä 30 päivän aikana, saa kallimmalla ostanut hintojen erotuksen takaisin jos he kirjoittavat siitä amazon:ille. Loistava kuluttajaturva, loistava palvelu. Tähän tilaisuuteen tarrasi eräs palvelunikkari ja pisti pystyyn palvelun mihin piti rekisteröityä ja ilmoittaa minkä tuotteen oli amazonista ostanut ja mihin hintaan. Palvelu sen jälkeen monitoroi amazon.comin hintoja ja ilmoitti tuolle palvelun jäsenelle mikäli tuotteen hinta putosi tuon 30 päivän aikana. Veretseisauttavan hieno ja simppeli palvelu, joka tarinoiden mukaan nousi hyvin suosituksi. En valitettavasti muista palvelun nimeä.

Kun sitä vain saisi yhden tuollaisen idean eläessään...

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Uskallan olla jossain määrin eri mieltä tuosta "loistava idea on perusedellytys"-olettamuksesta. Opassivustot menestyvät hyvin, ja silti ne kloonaavat ikivanhaa perusideaa. Foorumit menestyvät hyvin, ja nekin kloonaavat kivikautista perusideaa. Itse asiassa kaikki mikä toistaa "peruskäyttäjille" tuttua ja turvallista kaavaa ilman turhia hienouksia, omaa menestymisen mahdollisuudet.

Menestymisen taustalla on aina Maslow'n niin hyvin tiivistämä "tarvemalli"... Uber-teknisten viritelmien riskinä on aina niiden jääminen "innovaattoreiden" leluiksi; ts. ne eivät koskaan lyö itseään suurille markkinoille tekipä palvelun eteen mitä tahansa. Tämän olen omakohtaisesti montakin kertaa kokenut, ja pikkuhiljaa on oppi uponnut kalloon.

PS. Teretulemas kurkkaamaan hakukonemarkkinointia.fi:n blogia. Kävin alkujaan läpi optimointi.com/nettibisness.info:n backlinkkejä, mutta tulipahan nyt samalla kommentoitua "ongelmaasi".

-2k-

atammin kirjoitti...

Myönnän että saman idean pohjalta pystyy rakentamaan useita suosittuja saitteja. Ajattelin kirjoittaessani ehkä enemmän "killeri" saittia, kuin pelkästään suosittua. Toinen selvästi tuohon vaikuttava parametri on potentiaalinen ihmismassa. Suomi on sen verran pieni, että vaikea tänne on saada aikaan esim paria huippusuosittua forumia yhdestä aiheesta... Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.

Olen ihan samaa mieltä, että suosion perusedellytys on tarve. Väitän yhä, että killeriksi saitin tekee se, että pystyy täyttämään tuon tarpeen jollain uudella ja innovatiivisella tavalla. Esimerkiksi (omasta mielestäni tietenkin) tuo www.palkkatieto.net täyttää peruskriteerit: ihmisten tarve tietää saavatko he riittävästi palkkaa - ja jonkinverran innovatiivinen tapa kerätä ja jakaa tuota tietoa.

Jos vertaan taas tähän www.mutteri.com:iin, niin vaikka mutteri.com on teknisesti ja käytettävyydeltään mielestäni parempi kuin palkkatieto, on netti pullollaan kauppapaikkoja - ja sieltä erottuminen on vaikeaa (ja kallista uskallan väittää).