torstai 7. kesäkuuta 2007

Millainen on myyvä ilmoitus?

Myyjän kannalta on (tai ainakin pitäisi olla) erinomaisen mielenkiintoista se, millainen ilmoitus myy. En taida mutteri.com:in puitteissa tuota pystyä juurikaan analysoimaan, sillä minä en saa mistään tietoa mitkä ilmoitukset ovat päättyneet kaupantekoon.

Sen sijaan pystyn analysoimaan sitä millainen ilmoitus herättää kiinnostusta, sillä seuraan myynti-ilmoitusten tilastoja. Nämä tilastot ovat kaikille käyttäjille (vierailijoillekin) käytettävissä. Eli jokaisen ilmoituksen yhteydessä näytetään kuinka monta kertaa kyseinen ilmoitus on luettu.

Olen ollut alusta alkaen vakuuttunut siitä, että kuva on myynti-ilmoituksessa lähes välttämättömyys. Tätä näkemystä tukee myös tilastot. Keskimäärin näyttää, että kuvalliset ilmoitukset saavat lähes poikkeuksetta enemmän lukijoiden huomiota kuin ilmoitukset joissa ei kuvaa ole. Tietenkin tähänkin on olemassa poikkeuksia, mutta peukalosääntönä tuo kuva ois kiva varmasti toimii.

Mielestäni onkin mielenkiintoista miksi niin moni ilmoittaja jättää kuvan laittamatta. Tänä päivänä lähes jokaisessa kännykässä on kamera jolla saa otettua riittävän hyviä kuvia, jotta ne tukevat myynti-ilmoitusta. Kuvan ei todellakaan tarvitse olla ammattikuvaajan ottama muotokuva. Miksi tuo kuvien käyttö sitten yleensäkään kiinnostaa minua? Haluan tietenkin, että ilmoittajien myymät tuotteet käyvät kaupaksi, sillä se on ainoa tapa saada viidakkorumpu puhumaan positiivista tarinaa palvelusta. Jos www.mutteri.com:iin laitetut ilmoitukset eivät johda mihinkään, eivät myyjät varmasti laita uusia ilmoituksia palveluun - ja vielä vähemmän he kannustavat kavereitaan ilmoittamaan ao. palvelussa.

Mitä vähemmän sijoitat markkinointiin rahaa, sitä tärkeämpää on se, että olemassaolevat käyttäjät tulevat takaisin ja tuovat kaverinsakin.

Ei kommentteja: